اصول تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان

در روزه داري اسلامي، انسان در فاصله ی افطار تا سحر اين امكان را دارد تا با انتخاب غذاي مناسب و آشاميدن آب و مايعات، به نيازهاي اساسي بدن پاسخ درست و كافي بدهد.


به گزارش روابط عمومی بیمارستان، تغذیه ی صحیح در ماه مبارک رمضان مانند سایر اوقات، به معنی رعایت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه ی غذایی است.

مسئول تغذیه بیمارستان "تنوع" و "تعادل" را اینگونه تعریف کرد؛ «تنوع» به معنی استفاده ازگروه های غذایی اصلی شامل نان و غلات، شیر و مواد لبنی، سبزی ها، میوه ها و گروه گوشت و جایگزین های آن؛ «تعادل » بدین معنی است که از همه ی گروه های غذایی به مقدار کافی مصرف شده و از کم خوری و پرخوری پرهیز شود.

مریم محمد حسینی در مورد روزه داری در فصل تابستان گفت: در برخي منابع توصيه شده است كه افراد روزه دار همانند زماني كه روزه نيستند، سه وعده غذا بخورند كه اين وعده ها شامل افطار، شام و سحر است، اما صرف غذا در دفعات كمتر از 2 بار در سال هایی که ماه مبارک رمضان در فصل تابستان است، توصیه نمی شود. بهتر است غذاي مصرفي در وعده ی سحري خصوصيات و ويژگي وعده ی ناهار را داشته باشد، تا از ايجاد گرسنگي در طول روز پيشگيري شود. با توجه به ساعت صرف افطار و فاصله تا وعده ی سحري، مي توان ساعتی پس از افطار یک وعده ی غذايي مثل شام سبك صرف كرد؛ البته اين به وضعيت خود شخص و تمايل او به صرف غذا بستگي دارد.

 محمد حسینی ادامه داد: در هنگام افطار، مصرف غذاهاي سبك و مختصر شامل گروه هاي غذايي شير و لبنيات (مانند شير و ماست و پنير)، ميوه و سبزي، نان و غلات (مانند برنج و نان) براي افزايش قند خون توصيه مي شود؛ مانند نان و پنير و سبزي كه یکي از عادات خوب غذايي هموطنان در اين ايام است. علاوه بر آن، مصرف شير گرم، فرني و شير برنج در هنگام افطار مناسب است. استفاده از مواد غذايي آبكي مثل سوپ کم چرب، آش کم حبوبات، حليم بدون روغن (حليم منبع خوبي از مواد نشاسته اي، فيبر، پتاسيم و منيزيوم است) و همچنين مايعات به هنگام افطار و سحر، موجب حفظ تعادل آب و موادمعدنی فرد روزه دار مي شود.

وی ضمن توصیه به استفاده از سبزي و ميوه در هنگام افطار و همچنين در فاصله ی بين افطار تا سحر، به دليل اينكه منبع خوبي از آب و فيبر هستند گفت: سبزی و میوه براي دستگاه گوارش بسيار مفيد است و مانع بروز يبوست مي شود.

محمد حسینی اضافه کرد: سفارش مي شود در وعده ی سحري مقدار مناسبي سبزي هاي مختلف (سبزی خوردن) مصرف شود. سبزي ها با دارا بودن مواد مغذي مختلف و آب، علاوه بر تأمين ويتامين ها و مواد معدنی مورد نياز بدن، از تشنگي فرد در طول روز جلوگيري مي كنند.

مسئل تغذیه بیمارستان خیریه قلب الزهرا (س) افزود: مصرف مواد غذايي شيرين در وعده ی سحري توصيه نمي شود چراکه مصرف مواد غذايي شيرين با تحریک انسولين موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در پی آن كاهش قند خون مي شوند و به اين ترتيب، مصرف مواد غذايي شيرين و حاوي قندهاي ساده مثل شيرينی و شکلات در وعده ی سحري، موجب مي گردد شخص زودتر گرسنه شود.

مریم محمد حسینی گفت: وعده ی سحري بهتر است مثل وعده ی ناهار باشد و غذاي اصلي مانند انواع چلوخورشت و پلوهاي مخلوط با حبوبات و سبزيجات، عدس پلو، لوبيا پلو، سبزي پلو به همراه مقدار اندکی مرغ، ماهي يا گوشت (مصرف زیاد مواد پروتئینی در سحر سبب تشنگی در ساعات اولیه روز می شود) و سبزي هاي تازه مثل سبزي خوردن يا سالاد کاهو و ماست در اين وعده صرف شود که البته بهتر است از مصرف بیش از حد سالاد خودداری شود.

وی با اشاره به فواید مصرف خرما در ماه مبارك رمضان گفت: مصرف سه الی پنج عدد خرما و نه بیشتر در وعده افطار تاثیر مفیدی در تنظيم قند خون دارد چرا که خرما منبع خوبي از مواد مغذي، قند، فيبر و پتاسيم است.

محمد حسینی ضمن تاکید بر عدم افراط در مصرف انواع شيريني به هنگام افطار افزود: چاقي و اضافه وزن از نتایج مصرف بیش از حد شیرینی و قند در زمان افراط می باشد.

وی همچنین مصرف زياد قندهاي ساده در وعده سحر را نیز منع کرد و گفت: مصرف اینگونه قند ها باعث ترشح زياد انسولين و افت قند در طول روز مي شود.

مسئول تغذیه بیمارستان ضمن منع مصرف چای بلافاصله بعد از شام به دلیل کاهش جذب آهن ادامه داد: بهتر است به عنوان دسر بعد از شام از ميوه ها، مخصوصا مركبات و میوه هایی كه حاوي مقادير بالايي ويتامين C هستند، استفاده كنيد، زيرا جذب آهن را در بدن افزايش داده و در سوخت و ساز طبيعي بدن و توليد برخي از هورمون ها نقش ويژه اي دارند.

وی افزود: نوشيدن بيش از اندازه ی چای در وعده ی سحري نیز باعث افزايش دفع ادرار و از دست رفتن نمك هاي معدني می شود كه بدن در طول روز به آن احتياج دارد.

محمد حسینی مصرف مواد غذايي سنگين، دير هضم، پر چرب و سرخ شده به هنگام افطار را نامناسب دانست و به استفاده از غذاهاي آب پز و بخارپز سفارش کرد.

مسئول تغذیه بیمارستان گفت: به دليل طولاني بودن ساعات روزه داري و نسبتا كوتاه بودن زمان صرف غذا در طول شبانه روز، لازم است كه براي وعده هاي سحر و افطار به سهل الهضم و يا كند هضم بودن غذا دقت كنيم و تا حد امکان از غذاهاي سهل الهضم به خصوص در افطار استفاده شود.

مریم محمدحسینی در خصوص راه های مقابله با تشنگی در طول روز نیز توصیه هایی عنوان کرد.

او گفت: در مواقعی که ماه مبارک رمضان با روزهای بلند تابستان مقارن می شود، يکی از مشکلات اساسی روزه داران، بروز تشنگی در طول روز است. محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار و سحر در اين دوران بسيار مهم و کمک کننده است. دريافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش نموده و برای دفع اين مقدار مازاد نياز، مقادير زیادی آب از بدن دفع می گردد. این مواد غذایی به دلیل داشتن پروتئین زیاد، سبب تحریک تشنگی در ساعات اولیه ی روز شده، روزه دار را دچار تشنگی شدید می نمایند.

 

  
تاریخ آخرین بروزرسانی   :  1396-3-27 10:00        برو بالای صفحه نسخه قابل چاپ